Fit de winter door

Eet uzelf gezond de winter door


Niets zo fijn dan op een koude, donkere dag voor de open haard te genieten van een hapje en een drankje. Op uw gezondheid letten schiet er in de winter al snel bij in. Niet met deze tips!

Gezond eten

In de winter is onze weerstand lager en zijn we vatbaarder voor virussen. Hoe u de griep en andere winterkwaaltjes buiten de deur houdt? Door genoeg vitamine A, B11, B6, C en D binnen te krijgen. Deze weerstandverhogende vitaminen vindt u in groente, peulvruchten en fruit, maar ook in vette vis, boter, volkoren graanproducten en vlees. 

Gebruikt u graag kruiden als extra smaakmaker? Mooi meegenomen: gember, knoflook, chilipeper, oregano, kurkuma, kaneel, rozemarijn en tijm dragen bij aan een goed afweersysteem.

Winterproof voedsel

Voor een optimale voedingswaarde kiest u voor seizoensproducten van eigen bodem. Omdat ze verser, gezonder, voordeliger en gewoon lekkerder zijn. Bekende wintergroenten zijn boerenkool, paddenstoelen en spruiten. Maar denk ook eens aan aardpeer, pastinaak, schorseneer of savooiekool. Niet zo bekend, maar minstens zo lekker! 

Hoewel de meeste fruitsoorten alleen gedijen in een warm klimaat, zijn appels en peren voorbeelden van winterfruit van eigen bodem. Natuurlijk kunt u ter variatie prima afwisselen met buitenlands winterfruit als sinaasappel, banaan en kiwi.

Verstandig genieten tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor gezelligheid, veel eten en de nodige wijntjes. Niet altijd even verantwoord dus. Toch gaan gezond eten en genieten wel degelijk samen. Enkele tips:

  • Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw draaien om eten. De truc is om tussendoor de nodige balansmomenten in te lassen. Zo kan uw lichaam even bijkomen. ‘s Avonds een zwaar diner? Kies dan voor een licht ontbijt. 
  • Neem de tijd. Door rustig te eten, geeft u uw hersenen de tijd om aan te geven dat u vol zit. Met als gevolg dat u minder eet.
  • Wisselt u alcohol af met fruitsapjes en frisdrank? Dan krijgt u behoorlijk wat suikers binnen. Kies liever voor water of groene thee.
  • Vervang wild en rund eens door kip en vis. Gezond en met de juiste bereiding net zo feestelijk.
  • Schep eerst groente op en vul uw bord daarna pas met vlees en andere minder gezonde opties. U zult merken dat u zo meer groenten binnenkrijgt.
  • Eetbare decoratie als kerstkransjes in de kerstboom maakt de verleiding om veel te snoepen groot. Niet doen dus!

Kerstinspiratie

Bent u niet bepaald een keukenprins(es), maar wilt uw gasten toch imponeren met een heerlijk én gezond kerstdiner? Twee videotips om u op weg te helpen:

Kalkoen voor dummies van Jamie Oliver


Verantwoorde bijgerechten van Tess Ward