Veilig online kopen, hoe doe je dat?

Ruim 20 miljard euro. Dat is het bedrag dat Nederlanders in 2016 hebben online hebben uitgegeven. De markt voor webshops stijgt nog steeds hard en de keuze wordt steeds groter. Veel van die online winkels is bonafide, maar er zit ook kaf tussen het koren. Als u daar bestelt, krijgt u in het slechtste geval niet geleverd en bent u uw geld krijt.

Vrouw op de bank met laptop

Daarom is het slim om de webwinkel van uw keuze te controleren voordat u er iets koopt. Verder kunt u het risico op een financiële strop verkleinen met de keuze van de manier waarop u betaalt. Er zijn meerdere manieren om te controleren of u op internet zaken doet met een betrouwbare partij.

Betalen

De veiligste manier om een aankoop via internet af te rekenen, is na ontvangst. Er zijn echter weinig webwinkels die de mogelijkheid aanbieden om ‘op rekening’ te kopen. Soms kan uw aankoop wel onder rembours worden verzonden, waarbij u aan de postbode betaalt. De kosten hiervoor zijn echter erg hoog.

Een Paypal- of creditcardbetaling is het veiligste alternatief. Beide bieden u namelijk een aankoopverzekering. Wordt het product dat u heeft besteld niet geleverd, dan krijgt u uw geld terug. Een creditcard heeft in veel gevallen als bijkomend voordeel dat uw aankoop ook gedurende enkele maanden is verzekerd tegen verlies of diefstal. Steeds meer webwinkels rekenen echter ook een toeslag voor deze betalingen.

iDEAL is in Nederland verreweg de meest gebruikte manier om online aankopen af te rekenen. Het is eenvoudig en snel, maar biedt geen aanvullende zekerheid. iDEAL-betalingen zijn namelijk niet verzekerd. Gebruik het dus alleen als u zeker bent dat u de webwinkel in kwestie kunt vertrouwen.

Retourneren

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat u in discussie raakt met een online verkoper, bijvoorbeeld omdat u niet heeft ontvangen wat u had besteld, uw aankoop kapot is bij ontvangst of u om een andere reden niet tevreden bent. In de Nederlandse wet is het zogenoemde herroepingsrecht of recht op retour opgenomen. Dit zegt dat u uw online aankoop binnen twee weken na ontvangst zonder opgave van redenen mag retourneren en de leverancier in dat geval de aanschafwaarde moet terugbetalen. Let op, dit geldt alleen voor online aankopen bij in Nederland gevestigde bedrijven.

Geschillen

Mocht er een conflict ontstaan tussen u en een webshop, dan kunt u in principe terugvallen op uw rechtsbijstandverzekering. Medewerkers van uw rechtsbijstandverzekeraar adviseren u hoe u het beste kunt handelen en kunnen u praktische zaken uit handen nemen. Eventueel kan de verzekeraar ook een rechtszaak tegen de webshop beginnen. Hiervoor geldt wel een minimaal schadebedrag, dat meestal tussen € 100 en € 250 ligt.

Meer informatie

Heeft u vragen over dit artikel of over uw rechtsbijstandverzekering? Bel of e-mail ons dan gerust.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.